Successivt

Lite bättre hela tiden

Meny Stäng

Mina första tankar om Bullet Journal

Jag har nu för andra gången börjat experimentera med en egen Bullet Journal. Det är ett system för att använda en anteckningsbok som en skräddarsydd planeringskalender. I grunden består det av ett par tekniker för att organisera anteckningsboken, men systemet är väldigt flexibelt – som papper och penna alltid är! Man utformar sin egen bullet journal efter sina egna, unika behov, och hämtar inspiration från andra användare över hela världen.

Systemet bygger på att löpande skapa (framförallt) listor över det som man behöver komma ihåg eller göra per dag, vecka, månad eller år. Eller per projekt, tema, eller vad som helst. Dessutom numrerar man vanligtvis sidorna och skapar en innehållsförteckning för att hitta lättare.

Konceptet är förstås väldigt likt ”färdiga” planeringskalendrar, men Bullet Journal har två fördelar som jag ser det:

  1. Du kan börja med en anteckningsbok för 35 kronor (jag testar med Whitelines nu) och valfri penna, men framförallt
  2. Du kan skräddarsy den efter dina behov och de system som du använder för att organisera ditt liv

Bullet journal lanserades 2013 och har blivit en stor hit online. Det finns många användare att inspireras av på ex. Pinterest, InstagramYoutube och den officiella bloggen. Jag rekommenderar verkligen att se hur andra använder systemet för att få idéer om vad man själv skulle kunna använda det till.

Så varför använda papper och penna istället för en app?

En app är ju faktiskt bara en app i mängden på din telefon, och du måste aktivt starta den och undvika alla distraktioner på telefonen när du försöker vara organiserad och produktiv. En grundregel är att din telefon gör dig mindre produktiv, punkt.

En anteckningsbok är enkel och kan alltid ligga uppslagen på dagens att-göra-lista bredvid dig. Den kommer aldrig slockna och aldrig fråga om du inte vill göra något annat, lite roligare istället. Den bara ligger där och väntar tålmodigt. Ingen stress.

En app är utformad efter tillverkarens idéer, och har många begränsningar. Det är därför det finns så många olika att-göra-appar; ingen passar alla, och alla har olika idéer om hur de vill arbeta.

En anteckningsbok kan du själv utforma nästan som du vill. Du får göra hela jobbet själv – inte ens sidnumrering är automatiskt – men du kan också göra det precis som du vill. Och du kan ändra dig imorgon.

Jag har använt många olika appar och enheter sedan år 2001, då jag köpte en handdator och började planera mitt liv på den. Det fungerade bra, men jag tycker att jag har blivit mindre organiserad efter att jag började använda en smartphone istället. Dessutom får jag ofta för mig att byta app, eftersom den tidigare inte uppfyllde alla mina behov och önskemål.

Några idéer som jag vill testa i min nya bullet journal är:

Och avslutningsvis, så här kommer du igång om du är intresserad:

När känslorna styr

Om jag låter mina känslor styra, gör jag bara det som känns bekvämt, behagligt och bekant:

  • Jag känner inte för att ringa det där samtalet och riskera en konflikt, det ger mig ont i magen.
  • Jag känner inte för att jobba hårt, nonstop tills det är dags att gå hem – jag är nog lite seg idag.
  • Jag känner inte för att åka till gymmet och köra ett hårt träningspass idag – jag tror att jag gör det imorgon istället.
  • Jag känner inte för att äta nyttigt – jag känner för att äta godis, det har jag förtjänat.
  • Jag känner inte för att betala tv-licensen, jag tycker att det är onödigt och dyrt.
  • Jag känner inte för att göra klart renoveringsprojektet hemma, det är inte roligt längre.
  • Jag känner för att vara arg och skälla på barnen, de är jobbiga och skriker bara.
  • Jag känner för att köpa något fint och dyrt till mig själv, det är jag värd.
  • Jag känner för att tycka synd om mig själv, ligga i soffan och titta på tv.

Om jag låter mina känslor styra, blir resultatet sällan bra.

Mina känslor är inte pålitliga beslutsfattare.

Ett bättre alternativ kallas ”visdom”. Det är när jag låter kunskap, erfarenhet, förståelse, sunt förnuft och självinsikt styra.

Le, så blir du glad

Glada människor ler, eller hur? Men ler de för att de är glada, eller är de glada för att de ler?

The evidence all points toward smiling as a cause of happy feelings. Subjects were asked questions that pinpointed their emotional state before and after smiling, and they overwhelmingly scored happier after smiling. In the study involving the mirror, subjects who watched themselves smile saw an even more pronounced change in mood than those who smiled without the mirror

HowStuffWorks, Does smiling make you happy?

Jag har prövat detta, och det fungerar faktiskt. Det mest effektiva är alltså att se sig själv i spegeln, och le. På något märkligt sätt kan du då känna att du slappnar av och blir gladare.

Ett mycket enkelt sätt att göra varje dag lite bättre!

Är sociala medier kontraproduktiva?

If you’re serious about making an impact in the world, power down your smartphone, close your browser tabs, roll up your sleeves and get to work.

Cal Newport är väldigt övertygande i sin artikel Quit Social Media. Your Career May Depend on It.

The Top 10 Healthy Foods

Medical News Today har sammanställt en topplista över de mest hälsosamma livsmedlen, baserat på studier:

  1. Äpple
  2. Mandlar
  3. Broccoli
  4. Blåbär
  5. Fet fisk (ex. lax, makrill, sill, ansjovis)
  6. Gröna bladgrönsaker (ex. spenat)
  7. Sötpotatis
  8. Vetegroddar
  9. Avokado
  10. Havregryn

Själv kombinerar jag ibland havregryn, vetegroddar och blåbär till en nyttig frukostgröt! (Men jag håller mig mätt längre på ett par ägg.)

5 Tips to Read 100 Books a Year

  1. Learn how to speed-read
  2. Don’t read cover to cover
  3. Set time limits
  4. Read the easy books first
  5. Only read the best books

Länk till artikeln

Sömn är viktigare än vi tror

Huffington Post skriver om sömnens betydelse för att bygga muskler och bränna fett, men tar också upp ett antal andra hälsoaspekter av att sova tillräckligt mycket och bra.

“Many people think you build [muscle] in the gym, but you actually build when you sleep,” Chirjeev Sawhney, a personal trainer and fitness manager at a Gold’s Gym in Arlington, told the Post. “It’s when you repair that broken tissue that you get stronger,” Sawhney said.

If you trust in yourself… and believe in your dreams… and follow your star… you’ll still get beaten by people who spent their time working hard and learning things and weren’t so lazy. – Terry Pratchett

Skipping exercise to work or play …

Skipping exercise to work or play is like trying to increase your checking account by starving your retirement fund.Michael Hyatt

Optimism is the greatest predictor of entrepreneurial success

It turns out, optimism is the greatest predictor of entrepreneurial success, because it actually allows your brain to see opportunities when noone else does.

Our brain deletes good information – it deletes opportunities when we think that the world is negative. When we’re in a positive state, when we’re optimistic, your brain thinks it has more resources to solve what’s going on in the world, so it actually lets more opportunities in.

Källa: intervju med Shawn Achor i podcasten Entreleadership, avsnitt 121

© 2018 Successivt. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.